onsdag 30 juni 2010

Ett samtal med Raphael Mabo

Hur kom det sig att du blev skribent?

– Jag lärde mig att läsa och skriva väldigt tidigt och det har alltid varit lätt och roligt för mig att utforska det man kan göra med ord, säger Raphael Mabo. Tidigt började jag med att skriva berättelser. I vår bokhylla hemma fanns både skönlitteratur och faktaböcker om historia, kultur, resor och det mänskliga psyket. Jag slukades av orden.

Vad är din styrka som skribent?

– Det är min förmåga att komprimera ner massiv information till en kortare text så att det upplevs naturligt och lätt för läsaren, säger Raphael Mabo. Det är lätt för mig att skriva på ett sätt som läsaren upplever som intressant och jag har även en stor bredd i skrivandet – tekniska artiklar, kultur, ekonomi, företagsinformation och personintervjuer.

När man tittar på din bakgrund, så är den väldigt bred. Du har gjort många olika saker?

– Ja, fast ändå har det känts för mig som att jag har gjort ett och samma, svarar Raphael Mabo och skrattar. Du förstår, jag har alltid sysslat med kommunikation – i olika former på olika nivåer. Mitt första riktiga långtidsjobb var att föra över gamla filmer till video och dokumentera deras innehåll i en databas. Det var ju kommunikation. Jag är helt enkelt en kommunikatör!

Vad är din drivkraft?

- Att informera, kommunicera, inspirera och möta människor! Jag är intresserad av världen, livet och samhället, säger Raphael Mabo. På universitetet läste jag idéhistoria och det är ju hela utvecklingshistorien på en och samma gång - den vetenskapliga, religiösa, kulturella, filosofiska och sociala historien. Nu på senare år känns det extra viktigt att lyfta fram klimat och miljöfrågor för vi människor bebor en så fantastiskt vacker planet!

Du är även coach, hur går det ihop med att vara skribent?

– Att vara coach handlar också om kommunikation, svarar Raphael Mabo. Det är i grunden en form av samtal där jag lyssnar och stöttar klienten för att plocka fram sin fulla potential. Ibland olika inkänningsövningar och uppgifter för att titta på livet ur olika aspekter. Det är en fantastisk vacker process och jag känner mig så hedrad att möta dessa människor som kommer till mig.

Vad är din styrka som coach?

– Min förmåga att lyssna och följa med klienten där denne befinner sig, säger Raphael Mabo. Du som klient är den som bestämmer vart vi ska gå, min uppgift är att vara lyhörd och hjälpa till med att konkretisera vägen och målet. Sen har jag en stor kärlek för människor och tålamod, det är en förutsättning för att kunna vara en bra coach, det och att lyssna.

– Jag tror på att alla har en väg att vandra, en gåva att ge och lärdomar att få. Jag säger inte att jag har svaren, som coach jobbar jag utifrån att klienten har svaren inom sig, att klienten själv vet vad som är rätt för honom eller henne och min uppgift är att hjälpa till med att plocka fram detta, säger Raphael Mabo.

Hur kom du in på detta med coaching?

– Jag är kommunikatör för att inspirera och bredda människors vetande, säger Raphael Mabo. Coaching handlar också om att inspirera och bredda människors vetande, om sig själva och sitt eget liv. Så det kändes som ett naturligt steg för mig. Jag har själv gått i coaching och alternativ terapi, det har inspirerat mig att göra för andra det som har hjälpt mig i min egen utveckling.

– Det är fantastiskt att följa människor och se dem förändra sitt liv genom modet att våga visa den man är, säger Raphael Mabo. Vi alla har fantastiska gåvor inom oss, även fast vi kanske inte alltid ser och förstår det själva. Vi alla människor behövs i världen.

Du har ett stort miljöengagemang?

– Ja, för vår planet är så vacker och jag tror det är vår uppgift att vårdan Jorden så mycket vi kan och leva i harmoni med naturen och djuren, säger Raphael Mabo. Jag tror att vi alla kan göra en skillnad genom förändringar vi gör i vardagen – att leva mer medvetet, tänka på vad vi konsumerar, var det kommer ifrån, hur det har producerats och vilken påverkan det har på miljön. Även fråga oss själva om vi behöver konsumera så mycket verkligen.

– Jag är vegan, för jag tror det är bäst för djuren, naturen och människan. Många av mina kläder är hampa, för det är ett av de mest ekologiska vi kan ha på oss. Jag bor i en stuga, sopsorterar och komposterar. Ingen människa kan göra allt, men varje enskild kan göra många saker för att leva mer ekologiskt och miljövänligt.

Vad har du för andra intressen?

Raphael Mabo ler.

– Jag älskar musik. Det är healing, inspiration, glädje och avkoppling för mig. Tycker om att dansa och röra mig till musik. Böcker läser jag fortfarande många av. Härligt att se en film ibland också, eller besöka teatern. Pjäser kan vara så inspirerande och berörande.

Varför har du Mac?

– Jag började med datorer på tidigt 80-tal, främst för att jag älskade att skriva och ville ha en ordbehandlare, säger Raphael Mabo. Och så gillade jag textäventyr från Infocom som var som att träda in i en bok. Då vart det Atari, för det var inte så dyrt men jag hade redan då ett gott öga till Apple. Det fanns en pionjäranda och jag gillade. 

– När

http://www.raphaelmabo.se

http://raphaelmabo.wordpress.com

http://blog.raphaelmabo.se

http://raphaelmabo.bloggy.se/

http://mactuellt.blogspot.com

http://ekospirituellt.blogspot.com 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar