fredag 25 juni 2010

Enkelt att byta upp sig med Mac

Ny version av OS till iPhone/iPod Touch och för mig en ny Mac. Veckan har varit en intesiv uppgraderingsvecka, men varför är det så svårt att hitta en FireWire 800 kabel?

Den här veckan har jag imponerats av Apple. Uppgraderingen till iPhone var lätt och smidig att installera och allt gammalt fanns kvar. Ok det tog en del tid, närmare bestämt nästan en timme vilket kan ha att göra med internetuppkoppling och stor belastning på Apples servrar.

Nya mjukvaran är snygg och trevlig, så bra med samla applikationer i mappar. Det är nog den bästa nyheten för mig. En bra produkt har blivit ännu bättre.

Sedan jag uppgraderade hårddisken i min MacBook förra hösten så har den inte varit kry. Det beror på att jag råkade vända hårddisken upp och ner och när jag tryckte in den så försvann en del isoleringsmaterial och någon kontakt blev skev. Jag insåg snabbt mitt misstag och vände hårddisken rätt igen - tips: om det är svårt att skjuta in den så är något fel, det ska gå lätt och smidigt! Men, sedan den operationen har det elektriska fungerat mindre bra och jag har haft problem med nätverk och batteriet.

Så nu har jag införskaffat en MacBook Pro. Det var busenkelt att få över all information från min gamla Mac. Tog 40 minuter. Direkt när jag startade den nya så frågade den efter en TimeMachine kopia som jag hade på en extern hårddisk, så det var bara att koppla in. Hur smidigt som helst!

Men, när jag tänkte använda FireWire 800 utgången till mina hårddiskar så gick jag bet. Jag frågade hos MediaMarkt, Clas Ohlsson, Siba och Kjell & Co - men icke. Kjell skulle eventuellt få in en, men jag behöver två! Jag hittade FW 800 <-> FW 400 kablar, men när mina hårddiskar nu har 800 också så vill jag ju köra med det.

Tyvärr har FW 800 inte slagit igenom än. Som vanligt ligger Apple före och kanske lite för före. Resten av branschen har inte hängt med. 800 är ju snabbare än USB 2 och klart konkurrenskraftig mot nya USB 3.

Jag beställde mina FW 800 via Webbhallen till bra pris. 

Önskar er alla en fin midsommar helg!


Bästa hälsningar från mig
Raphael Mabo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar