söndag 27 juni 2010

Smidig arkivering har Raphael Mabo hittat en lösning för

Ibland kommer man i kontakt med ett litet och behändigt program som gör precis det man vill och dessutom gör det bra, billigt och smidigt. Nyligen hittade jag iBackup och det gör precis det som jag vill.

Jag har två externa hårddiskar förutom min TimeMachine hårddisk. Jag har mina hårddiskar som ett arkiv för det jag inte vill ha eller behöver tillgängligt ständigt i datorn och som säkerhetskopia av det arkivet. TimeMachine är gjort för att kopiera Macens innehåll till extern hårddisk. Det går inte att ställa in TimeMachine att kopiera en extern hårddisk till en annan hårddisk, och det är här iBackup kommer in i bilden.

Programmet kan göra precis detta – kopiera mitt externa arkiv till en anna hårddisk och den gör det med de intervaller, vid den tid och dagar, som jag har ställt in. Det känner igen filer och kopierar bara de som har ändrats sedan senaste körningen.

Dessutom är programmet på svenska och gratis för privatpersoner, även om de gärna vill ha en donation.

Det är lite bökigt att ställa in programmet första gången då det är förinställt för att fungera som TimeMachine – dvs kopiera över Macens innehåll inklusive systeminställningar till en extern hårddisk. Jag fick bocka av allt detta eftersom TimeMachine redan sköter den saken åt mig. Sedan fick jag gå in i "Hantera profiler" och ställa in mina externa hårddiskar, för de syntes inte i huvudrutan.

Nu fungerar det precis som jag vill. Kopiorna som iBackup gör är läsbara även utan iBackup, den flyttar helt enkelt filerna utan att spara dem i en särskild arkivdatabas.

Jag är nöjd!


Bästa hälsningar från mig
Raphael Mabo
---
Raphael Mabo Raphael Mabo Raphael Mabo Raphael Mabo Raphael Mabo
Raphael Mabo Raphael Mabo Raphael Mabo Raphael Mabo Raphael Mabo
Raphael Mabo Raphael Mabo Raphael Mabo Raphael Mabo Raphael Mabo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar