torsdag 2 september 2010

Raphael Mabo : Apple och iTunes gör det roligare att lyssna på vinyl

Apple har lanserat en ny iTunes och nya iPods, den populära lilla musikspelaren som var starten på en ny musikrevolution. Idag vann jag några auktioner på Tradera - LP och singlar. Jag lyssnar mer och mer på vinyl. Framgångarna för iTunes och den "digitala revolutionen" har gjort att jag lyssnar allt mindre på CD's. 



När jag köpte min första anläggning i slutet av 80-talet så ville jag ha en skivspelare för att bara spela mina gamla skivor. Då fann jag det orimligt att jag skulle utöka min vinylsamling. Mitt sikte var CD's.



Idag känns det inte lika kul med CD's och betydligt roligare med LP's och singlar. Jag gillar ljudkvaliteten, jag uppskattar att lägga på en skiva, föra fram tonarmen och sänka pick-upen. Efter halva skivan gå fram och vända den. Skivans uppdelning i två sidor bidrog till ett mer koncentrerat lyssnande.



Idag i iTunes tidevarv har musik blivit en masskonsumtionsvara för bakgrundslyssning, och många laddar ner "gratis" via internet. Jag uppskattar att veta saker som producent, musiker, studior, instrument, och jag gillar vackra omslag. Jag ser det som en konstform - att göra en snygg skiva. Jag har till och med flera maxisinglar som bildskivor. 



Detta är borta från iTunes, i stort sett. Missförstå mig inte nu, jag tycker själv iTunes är bra och jag använder det. Jag morrar åt begränsningen i 256 kbs upplösning, men tycker ljudet är ok för min iPod och att ha i bilen. Ett lätt sätt att ta med sig mängder av musik. Och bra för bakgrundslyssning, för ibland vill man ju ha det.



Men, för mitt mer aktiva och roliga lyssnande - då är det LP och singlar på en klassisk skivspelare som gäller. Och ljudkvaliteten är högre, eller iaf roligare, mer levande, mer musikaliskt.



Itunes och internet har nästan dödat marknaden för begagnade CD, just för att det är så lätt att göra en "digital kopia". Men vinyl, den marknaden blomstrar - för det är mer besvär och krångel att kopiera vinyl digitalt, och det låter inte lika bra som det gör på skivorna. Så iTunes och internet har främjat de gamla LP och singel-skivorna. Det är rätt intressant, när man ser på det i perspektiv.



Detta 80-tal där "Brothers in arms" lanserades med "Philip Compact Disc". Eller Tears for fears världsturné som var sponsrad av "Philips Compact Disc". Då var det CD som gällde. 20 år senare är det internet, iTunes och iPod. Och så LP och singlar förstås, via en klassisk skivspelare.



Jag undrar om Steve Jobs har en skivspelare kvar. Det skulle vara intressant att få reda på. 


1 kommentar:

  1. Instämmer om Vinyl! Det finns inget trevligare än att hålla i en LP eller EP. Extra kul att nya skivor även släpps på vinyl! :)

    Själv har jag även en skivtvätt! Ett måste för den sanna vinylentusiasten! Min heter Okki Nokki och låter som en dammsugare x2 när den börjar suga upp tvättvätskan + eventuell smuts!

    Mvh
    Johan Linnarsson
    "datar" på MacWorld forumet. Vinylfantast och tillika skivsamlare :)

    SvaraRadera