torsdag 5 april 2012

Raphael Mabo : Synka Adressboken med iCloud

Jag ser ofta frågor om iCloud synk med Adressboken i Mac. 

Så här en liten kort guide hur du får till det.



När du i adressboken klickar på röda lappen med grupper-på, (ser ut som två personer) så kommer du till första sidan i adressboken. Där ska du ha "ICloud kontakter". 

Väljer du "iCloud - Alla kontakter" ska du se dina kontaker där. Om du inte har några kontakter där, är det troligt att de ligger under "På min Mac" och då behöver du flytta över dem till iCloud-kontot.

Gå in på "På min Mac - Alla kontakter" och dra över dina kontakter till iCloud-kontot.

Icloud synkar de kontakter som ligger i iCloud i Adressboken, inte de kontakter som ligger under "På min Mac".

Under "Inställningar - Allmänt" se till så att du har "Förvalt konto: iCloud".

Detta gör att nya kontakter läggs in under iCloud i Adressboken, annars läggs de in under "På min Mac".

Om du gör detta så försvinner "På min Mac", alltså du kan inte se den längre. Detta för att undvika förvirring, för kör man via iCloud så är det det som man använder.

Under "Inställningar - Konton" ska iCloud vara påslaget och aktiverat. 



För att dina iCloud kontakter ska synas under Kontakter på din iOS-enhet, så ska iCloud vara påslaget i iOS-enheten.


Notera att iCloud förutsätter minst Mac OS X 10.7.x Lion och iOS 5.



Med vänlig hälsning

Raphael Mabo

Macifierad skribent :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar