söndag 2 maj 2010

Symfonin får fart på kontoret?

IBM Lotus Symphony är ett nytt kontorspaket för Mac, Windows och Linux. Under tidigt 90-tal och in på 2000-talet fanns Lotus SmartSuite som ett intressant alternativ till Microsofts Office. Jag körde själv Lotus Ami Pro och efterföljaren WordPro som min favoritordbehandlare. Lotus SmartSuite fick aldrig den framgång som förtjänades. Microsoft Office var en för tuff nöt att knäcka och SmartSuite försvann i glömska. Fortfarande är det många som använder det, framförallt i USA, men i Sverige så är det bortglömt och IBM, som äger Lotus, har upphört med utvecklingen av programsviten.

Eftersom jag fortfarande har många dokument i SmartSuite format, så tyckte jag det var intressant att hämta hem nya IBM Lotus Symphony, för det kan läsa SmartSuite dokument. Nu finns version 3 beta 2 att hämta för nedladdning. Så hur spelar symfonin egentligen? Gränsnittet ser annorlunda ut. Påminner inte als om Lotus tidigare program och inte heller om något annat egentligen. En stor ruta för dokument till vänster och en mindre ruta för inställningar till höger. Det är enkelt att se dokumentets inställningar och ändra dessa, men fönstersystemet, typsnitten och menyerna samt symbolerna som används känns Windows och Linux. När jag kör Mac så vill jag att även mjukvaran ska kännas som Mac och följa Apples rekommendationer – för det ger ett enhetligt utseende och det blir enklare att använda.

Inställningspanelen liknar den i OpenOffice, faktum är att Symphony bygger på samma kodbas så de har många likheter – i stort sett samma funktioner och filkompatibilitet – med undantag för att Symphony har bättre stöd för tidigare Lotus-produkter än OpenOffice har. Som gammal Lotus SmartSuite användare förvånar det mig att nya Symphony är så klen. SmartSuite har fler funktioner, särskilt ordbehandlingsdelen är mer avskalad i Symphony. Presentationsdelen är mer avancerad än gamla Lotus Freelance Graphics, och det är i sig positivt. Någon motsvarighet till Lotus Organizer – en elektronisk filofax och kalender - saknas.

Ja, jag är besviken. Lotus Symphony på Mac är segt och långsamt, med ett underligt gränsnitt och det är inte alls lika funktionsfyllt som tidigare paketet SmartSuite. Dock, vill man ha ett alternativ till OpenOffice kan Symphony säkert vara ett alternativ, särskilt om man vill kunna öppna sina gamla Lotus dokument. Nu var det ju en beta jag provade. Hastigheten och gränsnittet kan fortfarande förbättras tills den färdiga versionen släpps.

Lotus Symphony är gratis för privatpersoner och nedladdas från IBM.

Bästa hälsningar från mig
Raphael Mabo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar