söndag 29 juli 2012

Raphael Mabo : Uppgradering till Mountain Lion

Nu har jag också uppgraderat till Mountain Lion. Jag väntade några dagar för att det värsta trycket på servrarna skulle lägga sig, men ändå gick det segt att ta hem det. Nå, själva installationen tog strax över 40 minuter och allt rullar på bra. Första reflektionen var att Safari 6 känns kvickare på ML än på Lion, jag tyckte det var rätt segt på Lion faktiskt.. Uppenbarligen har ML förändringar i koden som Safari 6 utnyttjar. Gällande kompatibliteten med andra program så har jag hitills inte upplevt några som helst problem. Det som fungerar under Lion fungerar också under Mountain Lion. Innan jag uppgraderade till ML så kollade jag igenom mina program och laddade ner uppgraderingar för de som jag använder mest, om det fanns en sådan. Så iWork, Scrivener, Nisus Writer Pro och DJay installerade jag nya versioner av, men dessa uppgraderingar handlade mest om MLs nya säkerhetsfunktion "Gatekeeper" och några smärre förändringar i övrigt.

   För att säkerställa en så smidig och problemfri uppgradering som möjligt så körde jag även en säker start av Lion innan jag tankade hem uppgraderingen. (Shift-tangenten nertryckt medan datorn startar). Detta rensar cache-filer och gör visst systemunderhåll.

   Upplever att ML startar lite snabbare än Lion, inloggningsskärmen kommer upp fortare och det går snabbare att komma in. Nya program som Anteckningar, Meddelanden och Påminnelser är bra nyheter. Inget revolutionerande, men de förenklar översikten. Meddelanden kombinerar nu flera olika meddelandetjänster i ett och samma program och det är bra. 

   Några har klagat på priset, knappt 150 kr, för de tycker det är för få nyheter. Men detta är ju en bättre  Lion än Lion plus några tillägg. Nästa år kommer en ny version igen. Istället för att släppa en större version vartannat år så släpper Apple nu en mindre version varje år och till lägre kostnad. Om nästa version får samma pris, vilket är troligt, så talar vi om 300 kr på två år. Det är flera hundra kronor lägre än vad Microsoft tar som uppgraderar sitt vartannat år. Så jag tycker inte priset är så mycket att bråka om.

    Jag har en MacBook Pro med 4Gb RAM som är två år gammal. Den kom förinstallerad med Snow Leopard.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar