tisdag 20 september 2011

Raphael Mabo : Svaga nättjänster för film skapar piratkopiering

För en kurs på universitetet behövde jag se några filmer, så jag tänkte jag kollar upp tjänsterna som finns på internet för detta. Jag bor på landet och det är nästan fem mil till en bra videobutik. Och jag märkte, att tjänster som Headweb, Voodler och SF's on-demand - alla har en sak gemensamt. Dåligt utbud!

Filmen jag skulle kolla var 2012, Roland Emmerichs katastroffilm från 2009. Den fanns inte! En storfilm, mycket pengar, känd regissör, big bucks Hollywood och där listan på special effects företagen nästan är längre än listan över skådespelare... En sådan produktion borde finnas att hyra på nättjänster, men den gjorde inte det. 

Hur ska man kunna ta nättjänster för film seriöst när utbudet är så dåligt? Det är långt kvar till iTunes-för-film. Itunes har idag ett bra utbud. Till och med Spotify har mycket av det jag lyssnar på, och min musiksmak ligger ändå utanför mainstream.

Jag tror absolut att det behövs bra nättjänster för film, om inte annat för att stävja piratkopieringen. Klart folk laddar hem filmer gratis, för det är enklare hitta filmer att se.. Förbättra nättjänsterna, utöka utbudet, gör det enklare och smidigare att få hem film till datorn så kan vi som vill betala också få en möljighet att göra det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar